Ontspanningsmeditatie

Ik wil je voorstellen om op een fijne stoel of bank te gaan zitten of liggen. Misschien vind je het prettig om op de grond te zitten. Doe wat goed voelt voor jou.

Deze meditatie kan ook op het werk uitgevoerd worden, zoek hiervoor een rustige plek waar je niet gestoord wordt. En zet je mobiel op stil. Je kunt je wekker zetten als timer om bijv 5/10 minuten te mediteren.

Sluit je ogen en adem in door je neus 5 seconde of tellen lang. Wacht 5 seconde of tellen en adem uit door je mond in 5 seconde of tellen.

Doe dit een aantal keer en laat je gedachtes, gesprekken in je hoofd de revue passeren. Visualiseer dat het gedachtes zijn op een bootje en ze varen voorbij. Je bent niet je gedachte.

Ik vraag je bij het inademen door je neus om naar boven te kijken, alleen je ogen. Je hoofd blijft in de stand dat je vooruitkijkt. En bij uitademen je ogen te sluiten. Blijf dit herhalen bij het inademen naar boven kijken, en bij het uitademen je ogen sluiten. Je zakt steeds verder weg in een ontspannende modus. Je hoofd zal naar beneden zakken door de ontspanning. Vecht er niet tegen. Je zult merken dat je je ogen op een gegeven ogenblik niet meer open krijgt en je zakt nog verder in je lichaam. Blijf rustig in jouw tempo doorademen. Na een aantal minuten wiebel je even met je tenen. Daarna scan je je lichaam naar boven naar je kruin. Hierbij kom je meer en meer terug in je bewustzijn.Geef jezelf toestemming om fit en fris bij bewustzijn te komen en weer door te kunnen met je werkzaamheden. 

In het begin zal dit misschien wat verwarrend zijn, vertrouw erop dat je het juist doet. Mediteren is leren en oefenen.

Tip: spreek deze meditatie in op je voicerecorder en beluister deze als je gaat mediteren. Zodat je niet hoeft na te denken bij wat je moet doen.

 


2018 © Copyright Arlette Fokker
Deze website is gemaakt door DeGooischeWebsitebouwer.nl